Máte obavy o správny rečový vývin vášho dieťaťa? Máte pocit, že Vaše dieťa nejaví záujem o komunikáciu? Netvorí slová? Nevyslovuje správne?
Vek od narodenia do 6 rokov je obdobím, ktoré je najdôležitejšie pre vývin reči a myslenia Vášho dieťaťa a pre jeho úspešné vzdelávanie a uplatnenie sa v živote. Neodkladajte návštevu logopéda, ktorý vám poradí. Ponúkame Vám malý ťahák k orientačným medzníkom vývinu reči, ktorý Vám napovie, či sa vaše dieťa vyvíja správne.
Vek 8-12 mesiacov
MOTORIKA | POROZUMENIE | HOVORENIE |
okolo 8-10. mesiaca lezenie po štyroch, úchop predmetov medzi ukazovák a palec |
otočí sa za zdrojom zvuku; otočí sa, keď naň zavoláte |
džavotanie dlhších slabikových štruktúr ako napr. „babababa.“; imituje rôzne zvuky |
okolo 9. mesiaca vzpriamovanie, stojí pevne s oporou |
reaguje na jednoduché inštrukcie ako napr.: „Poď sem. Daj mi.“ |
používa prvé gestá: ukazuje na predmety, ukazuje ich ostatným, žiada a podáva predmety |
okolo 11. mesiaca chôdza s oporou jednej ruky |
začína rozumieť vzťahu: príčina – dôsledok, napr. zapínanie a vypínanie lampy |
používa gestá ako napr. kývanie „papa“, kývanie hlavou „nie“ |
okolo 12. mesiaca snaha o prvé samostatné kroky |
pri hre začína funkčne využívať predmety |
okolo prvého roka tvorí prvé slová |
Vek 12-18 mesiacov
MOTORIKA | POROZUMENIE | HOVORENIE |
koordinácia nôh |
rozumie asi 50 slov; rozumie a vykoná niektoré jednoduché inštrukcie, napr.: „Kopni do lopty.“ |
používa nové slová používa cca 40 prvých slov |
odpovedá na jednoduché otázky „Kde máš topánky?“ |
začína pomenovávať obrázky v knihách |
|
objavuje sa predstieraná hra, napr.: „že pije z pohára.“ |
dokáže správne vysloviť samohlásky a hlásky: P, B, M, T |
Vek 18-24 mesiacov
MOTORIKA | POROZUMENIE | HOVORENIE |
samostatné chodenie |
rozumie cca 100 slov |
používa cca 50 – 70 slov objavujú sa dvojslovné vety ako napr.: „tu je, tu daj, tam je, mama daj“ |
dokáže pomaly i rýchlo utekať |
ak sa opýtate, ukáže na niektoré časti tela ako napr.: nos, brucho, hlava, ruka, vlasy |
pýta sa jednoduché otázky ako napr.: „Kde je?“ |
začína zvládať chôdzu po schodoch |
rozumie a vykoná 2 stupňové inštrukcie: „Zober sponku a polož ju na stôl.“ |
začína používať podstatné mená v množnom čísle, používa minulý čas |
dieťa začína zaujímať kreslenie – „čmáranie“ |
začína predstierať, že jeden predmet predstavuje iný predmet, napr.: kocka je telefón |
začína vyslovovať hlásky: D, V, F, K, J |
Vek 24-30 mesiacov
MOTORIKA | POROZUMENIE | HOVORENIE |
vie rozlíšiť jednoduché tvary (vkladá vkladačky do otvorov) |
rýchlo porozumie novým slovám |
prudký nárast slovnej zásoby |
samo pije z pohára; snaží sa obuť; vie si obliecť niektoré časti oblečenia |
rozumie, keď hovoríte aj o veciach, ktoré práve nie sú v miestnosti alebo sa práve nekonajú |
objavujú sa prvé trojslovné výpovede |
pri kreslení prechod od „čmáraníc“ k špirálam a prvým kruhom |
rozumie protikladom, ako napríklad: malý – veľký, stoj – poď |
pýta sa: Čo je to? |
okolo 30 mesiaca sa objavuje vodorovná čiara |
rozumie dlhším inštrukciám ako napr.: „Vezmi bábiku a maca, daj ich spinkať. „ |
používa predložky ako napr.: v, na, do používa zámena ako napr.: ja, ty, my |
začína si uvedomovať samo seba – obdobie vzdoru |
začína vyslovovať hlásky: H, G, S, C |
Vek 30-36 mesiacov
MOTORIKA | HOVORENIE |
dieťa je motoricky zdatnejšie, napr.: dokáže vyliezť na stoličku, pokúša sa skákať na jednej nohe |
komunikuje aj v súvetiach; objavujú sa prvé prerozprávania zážitkov dieťaťa alebo jednoduchých príbehov |
v kresbe sa objavujú prví hlavonožci (postava = hlava a nohy) |
používa spojky ako napr. : a, že, alebo, ale, kde používa predložky ako napr.: za, pod, pre, od, o |
vie predstierať hru, napr.: „lieči bábiky, ako pani doktorka“; hrá sa s inými deťmi – delia si úlohy |
má osvojené takmer všetky hlásky, no nemusí ich správne používať |
Vek 3-4 roky
HOVORENIE | |
rozvoj syntaxe – dieťa tvorí priraďovacie aj podraďovacie súvetia |
pozná tvary: kruh, štvorec, trojuholník |
používa 4 – slovné výpovede, v ktorých sa ešte stále môžu objavovať gramatické chyby |
|
dokáže rozprávať o tom, čo sa mu stalo počas dňa |
|
má osvojené hlásky: Ť, Ď, Ň |
Vek 4-5 rokov
HOVORENIE | |
tvorí všetky slovné druhy, prehovory úplne bez dysgramatizmov |
detailnejšia kresba, postava má hlavu, oči, nohy, trup, ruky, ústa a nos |
postupne si osvojuje ťažšie hlásky – sykavky, L a R | čoraz presnejšia identifikácia farieb |
zrozumiteľnosť reči dieťaťa by pre neznámeho partnera mala byť 100 % | |
dokáže porozprávať krátky príbeh |
Vek 5-6 rokov
HOVORENIE | |
reč obsahovo aj formálne správna |
zvláda správne držanie ceruzky |
zdokonaľuje sa fonologické uvedomovanie (slabík, prvej a poslednej hlásky v slove…) |
myslenie sa stáva analytickejším, spontánny záujem o číslice a písmená |
Spracovala: Mgr. Klára Hudáková